Ο Άγιος Δημήτριος στο Αετοχώρι

Ανεξερεύνητο «διαμάντι» η πλούσια θρησκευτική και ιστορική κληρονομιά της Αλμωπίας

Η Ιερά Μονή Αρχαγγέλου Μιχαήλ

Ανεξερεύνητο «διαμάντι» η πλούσια θρησκευτική και ιστορική κληρονομιά της Αλμωπίας

Ο Άγιος Δημήτριος στην Ξιφιανή

Ανεξερεύνητο «διαμάντι» η πλούσια θρησκευτική και ιστορική κληρονομιά της Αλμωπίας

Το λαογραφικό μουσείο στο Λουτράκι

Ανεξερεύνητο «διαμάντι» η πλούσια θρησκευτική και ιστορική κληρονομιά της Αλμωπίας

Ο Άγιος Ιωάννης στο Λουτράκι

Ανεξερεύνητο «διαμάντι» η πλούσια θρησκευτική και ιστορική κληρονομιά της Αλμωπίας

Το μουσείο Φυσικής Ιστορίας στον παλιό σιδηροδρομικό σταθμό

Ανεξερεύνητο «διαμάντι» η πλούσια θρησκευτική και ιστορική κληρονομιά της Αλμωπίας

Κυριακή, 18 Ιουνίου 2017

Γιατί η χώρα που είχε το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο ετοιμάζεται να το αλλάξει

Όταν γίνεται συζήτηση για συστήματα παιδείας και εκπαιδευτικά μοντέλα, η Φινλανδία πάντα αναφέρεται ως υπόδειγμα σχεδιασμού και αποτελεσματικής εφαρμογής. Αφενός είναι η περιγραφή των βασικών αρχών του συστήματος εκπαίδευσης στη χώρα, που δείχνει πολύ δελεαστικό με λίγες ώρες μαθημάτων (σε σχέση με άλλες χώρες), αραιά τεστ για τους μαθητές, μεγάλη αυτονομία των δασκάλων- για τους οποίους καλλιεργείται μεγάλος θαυμασμός.

Αφετέρου είναι οι επιδόσεις των Φινλανδών στο διεθνές πρόγραμμα PISA για την αξιολόγηση των μαθητών (μια έρευνα που γίνεται κάθε τρία χρόνια υπό τον οργανισμό για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη), που δείχνουν να επιβεβαιώνουν πως κάτι καλό γίνεται εκεί.

Μπορεί από το 2000, που βρέθηκε στην κορυφή της κατάταξης, η Φινλανδία να έχει χάσει τις πρώτες θέσεις, οι επιδόσεις των μαθητών παραμένουν ωστόσο καλές και θα φανταζόταν κανείς πως «ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις».

Οι Φινλανδοί δεν φαίνεται να σκέφτονται το ίδιο. Κι έτσι, η χώρα αναθεωρεί τον τρόπο διδασκαλίας και συνολικά το εκπαιδευτικό μοντέλο στην ψηφιακή εποχή στην οποία ζούμε, επιχειρώντας να αναδείξει τις δεξιότητες των μαθητών στο επίκεντρο των εκπαιδευτικών μεθόδων. Φυσικά δεν συμφωνούν όλοι και υπάρχουν φωνές και φόβοι πως μια τέτοια κίνηση μπορεί να σημάνει στην πραγματικότητα υποχώρηση από την κεκτημένη επιτυχία. Η συζήτηση είναι ακόμα ανοιχτή.
Ο Βεζούβιος, η αρχαία Ρώμη και η Φινλανδία του σήμερα


Ας μεταφερθούμε στη νότια Φινλανδία. Είναι πρωί, κάνει κρύο- προφανώς- και οι 12χρονοι μαθητές ταξιδεύουν νοερά πολύ μακριά: στην αρχαία Ρώμη. Μέσα από βίντεο- αναπαράσταση που προβάλλεται στον διαδραστικό πίνακα της τάξης, ο δάσκαλός τους τους μιλά για την ημέρα που εξερράγη ο Βεζούβιος και κατέστρεψε την Πομπηία.

Οι μαθητές, σε ομάδες, βγάζουν τα μίνι λάπτοπ τους. Το «μάθημά» τους είναι να συγκρίνουν την αρχαία Ρώμη με τη σύγχρονη Φινλανδία. Μια ομάδα συγκρίνει τα ρωμαϊκά λουτρά με τα πολυτελή σπα του σήμερα. Μια άλλη εξετάζει το Κολοσσαίο σε σύγκριση με τα σύγχρονα στάδια.



Χρησιμοποιούν τρισδιάστατο εκτυπωτή για να δημιουργήσουν κτίρια-μινιατούρες της αρχαίας Ρώμης. Όλα μαζί θα χρησιμοποιηθούν για να παίξει όλη η τάξη μαζί ένα μεγάλο επιτραπέζιο παιχνίδι.

Πρόκειται για μάθημα ιστορίας αλλά με μία διαφορά, εξηγεί στο BBC ο δάσκαλος στο σχολείο του Hauho, Aleksis Stenholm. Τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες και στη χρήση τεχνολογικών μέσων, την έρευνα, την επικοινωνία και την πολιτισμική κατανόηση. «Κάθε ομάδα αριστεύει στο αντικείμενό της, το οποίο στη συνέχεια παρουσιάζει στην τάξη» εξηγεί ο δάσκαλος. Το επιτραπέζιο είναι η κορύφωση του πρότζεκτ και γίνεται παράλληλα με την «κανονική» διδασκαλία στην τάξη.
Πώς η Φινλανδία «τάραξε» την εκπαίδευση του 21ου αιώνα

Για σχεδόν δύο δεκαετίες η Φινλανδία απολάμβανε τη φήμη της χώρας που είχε ένα από τα καλύτερα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο. Οι 15χρονοι μαθητές της πετυχαίνουν επιδόσεις από τις υψηλότερες στους πίνακες του συστήματος PISA στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες

Πολλοί ειδικοί της εκπαίδευσης σε όλο τον κόσμο παρακολουθούσαν με ενθουσιασμό την ακαδημαϊκή αποτελεσματικότητα της Φινλανδίας, τη στιγμή μάλιστα που η σχολική ζωή αρχίζει στα 7 χρόνια, οι σχολικές ημέρες δεν διαρκούν πολλές ώρες, οι διακοπές είναι μεγάλες, τα μαθήματα για το σπίτι είναι σχετικά λίγα και οι εξετάσεις είναι αραιές έως ελάχιστες.

Και πάλι όμως η Φινλανδία «ανακατεύει την τράπουλα», κίνηση που θεωρεί ζωτική στην ψηφιακή εποχή που τα παιδιά δεν στηρίζονται μόνο στα βιβλία και την τάξη για να κατακτήσουν τη γνώση.

Τον Αύγουστο του 2016, έγινε υποχρεωτικό για κάθε σχολείο της Φινλανδίας να αναζητήσει πιο συνεργατικούς τρόπους διδασκαλίας, επιτρέποντας στους μαθητές να επιλέγουν ένα θέμα που τους αφορά και τους ενδιαφέρει και να βασίζουν τα μαθήματα γύρω από αυτό. Η καινοτόμα χρήση της τεχνολογίας και διαφόρων πηγών εκτός σχολείου, όπως ειδικών σε διάφορα θέματα ή μουσείων, βρίσκεται στον πυρήνα αυτής της αντίληψης.


Ο στόχος αυτής της μεθόδου διδασκαλίας -που ονομάζεται PBL (από το phenomenon-based learning ή project- based learning)- είναι να εξοπλίσει τα παιδιά με τις δεξιότητες που τους είναι απαραίτητες για να ζήσουν τον 21ο αιώνα, εξηγεί η Kirsti Lonka, καθηγήτρια εκπαιδευτικής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι. Μεταξύ των δεξιοτήτων αυτών η ίδια ξεχωρίζει την κριτική σκέψη ώστε να μπορεί κανείς να διακρίνει τις ψεύτικές ειδήσεις και τον διαδικτυακό εκφοβισμό αλλά και την τεχνική γνώση να εγκαθιστά κανείς προγράμματα προστασίας από ιούς στον υπολογιστή του και να τον συνδέσει με εκτυπωτή.

«Παραδοσιακά, η μάθηση ορίζεται ως μια λίστα μαθημάτων και γεγονότων που πρέπει να μάθεις -όπως αριθμητική και γραμματική- με λίγα διακοσμητικά γύρω τους, όπως η αγωγή του πολίτη» προσθέτει η Lonka. «Όταν όμως έρχεται η πραγματική ζωή, ο εγκέφαλός μας δεν χωρίζεται με τέτοιο τρόπο. Σκεφτόμαστε ολιστικά. Και όταν σκέφτεσαι τα προβλήματα στον κόσμο -παγκόσμιες κρίσεις, μετανάστευση, οικονομία- δεν έχουμε δώσει στα παιδιά μας τα εργαλεία για να αντιμετωπίσουν αυτόν τον διαπολιτισμικό κόσμο. Πιστεύω πως είναι μεγάλο λάθος αν κάνουμε τα παιδιά να πιστεύουν πως ο κόσμος είναι απλός και αν μάθουν συγκεκριμένα πράγματα είναι έτοιμα. Το να μάθουν να σκέφτονται, να μάθουν να καταλαβαίνουν, αυτές είναι δεξιότητες σημαντικές- και κάνουν τη μάθηση διασκεδαστική, κάτι που πιστεύουμε πως προάγει το ευ ζην».
Το παράδειγμα του Hauho


Το σχολείο του Hauho βρίσκεται ανάμεσα σε δάση και λίμνες, 40 λεπτά με το αυτοκίνητο από την πόλη Hameenlinna. Έχει 230 μαθητές από επτά έως δεκαπέντε ετών και ατμόσφαιρα «σπιτική». Τα παιδιά αφήνουν τα παπούτσια τους στην μπροστινή είσοδο, σε κάποιες αίθουσες έχουν exercise balls- μπάλες για άσκηση- αντί για καρέκλες και στους διαδρόμους υπάρχουν μονόζυγα.

Οι δάσκαλοι είναι χαλαροί με τη χρήση κινητών μέσα στην τάξη, θεωρώντας πως υπάρχει μια πιθανότητα οι μαθητές να ανακαλύψουν την αξία τους και ως εργαλεία έρευνας, όχι μόνο ως μέσων επικοινωνίας με τους φίλους τους.



Η μέρα είναι κρύα και την ώρα του φαγητού κάποιοι μαθητές ασχολούνται με τα κινητά τους ενώ άλλοι, μικρότεροι σε ηλικία, αψηφούν το χιόνι για να κάνουν σκέιτ και να παίξουν ποδόσφαιρο και μπάσκετ. Ο διευθυντής Pekka Paappanen είναι θερμός υποστηρικτής της PBL και αναζητεί ποικίλους τρόπους να την εντάξει στην καθημερινότητα του σχολείου.

«Συζητάμε ιδέες με τους δασκάλους, μετά εξασφαλίζω χώρο και χρόνο στο πρόγραμμα για να υλοποιηθούν» εξηγεί στο BBC. «Πιστεύω πως οι δάσκαλοι έχουν περισσότερη δύναμη έτσι, αλλά πρέπει να συνειδητοποιούν πως δεν μπορούν να κάνουν τα πάντα. Αφήνουμε πίσω κάποιες παλιές παραδόσεις αλλά κάνουμε παράλληλα αργά βήματα: Η δουλειά της διδασκαλίας των παιδιών μας είναι πολύ σημαντική και δεν πρέπει να κάνουμε λάθος».
Εισάγοντας τα μεγάλα ζητήματα της Ευρώπης στην τάξη


Ένα μεγάλο περσινό πρότζεκτ ήταν πάνω στο θέμα της μετανάστευσης, όταν οι αφίξεις μεταναστών στην Ευρώπη κυριαρχούσαν στα πρωτοσέλιδα όλου του κόσμου. Ο Aleksis Stenholm λέει πως επέλεξαν το θέμα επειδή ήταν προφανές πως πολλοί μαθητές είχαν πολύ μικρή εμπειρία σχετικά με τους μετανάστες και τη μετανάστευση. Το αντικείμενο εντάχθηκε στα μαθήματα γερμανικών και θρησκευτικών.

Οι 15χρονοι μαθητές έκαναν έρευνες στον δρόμο συλλέγοντας τις απόψεις των ντόπιων για τη μετανάστευση και επισκέφθηκαν κι ένα κέντρο φιλοξενίας για να μιλήσουν με αιτούντες άσυλο. Παρόμοιο πρότζεκτ έκαναν και οι μαθητές ενός σχολείου στη Γερμανία και στη συνέχεια οι μεν και οι δε μοιράστηκαν τα ευρήματά τους.

«Ήταν εντυπωσιακό το πώς αντέδρασαν οι μαθητές. Άρχισαν να σκέφτονται πράγματα, να αμφισβητούν τις απόψεις τους» αφηγείται ο Stenholm. «Εάν είχαμε κάνει διδασκαλία του θέματος, ακόμα και σε τρία μαθήματα, η επίδρασή του θα ήταν πολύ διαφορετική».





ΑΠΟ ΤΟ gazzetta.gr



11 τροφές που μπορείς να καταναλώσεις όποτε και όσο θες χωρίς ενοχές

Μια δίαιτα με εγγυημένα αποτελέσματα είναι αυτό που έχουμε πραγματικά ανάγκη, όταν θέλουμε να μειώσουμε το βάρος μας, να βελτιώσουμε την εικόνα μας, αλλά παράλληλα να κρατήσουμε γερό και δυνατό τον οργανισμό μας.

Επέστρεφε συχνά… μια περιπατητική παράσταση στους δρόμους των Γιαννιτσων

Το «επέστρεφε συχνά…» είναι μια περιπλάνηση σε άγνωστες γωνιές, κρυφά μέρη αλλά και κεντρικά σημεία των Γιαννιτσών, όλα ιδωμένα μέσα από ένα ιδιαίτερο πρίσμα: την προσωπική ματιά των περφόρμερ, οι οποίοι είναι κάτοικοι της πόλης και αναλαμβάνουν να υποδεχτούν και να ξεναγήσουν το κοινό στον θεατρικό αυτό περίπατο. Όλοι μαζί μοιράζονται μια κοινή εμπειρία, που εξερευνά και εμπλουτίζει το παλίμψηστο της μνήμης. 

Πώς είναι να «επιστρέφει» κανείς σε έναν αγαπημένο τόπο και να αναμοχλεύει μνήμες, ιστορίες και μυστικά, δικά του αλλά και μιας ολόκληρης πόλης ή μιας ολόκληρης χώρας; Τι επιλέγει να θυμηθεί και τι να ξεχάσει; Με ποιον τρόπο το παρελθόν τροφοδοτεί το παρόν και πώς εκβάλλει στο μέλλον; Τι σημαίνει να κατοικείς, να ανήκεις, να χωράς, να τολμάς, να εγκαταλείπεις, να ονειρεύεσαι; Εντέλει, ποιοι είμαστε ή ποιοι θα θέλαμε να είμαστε;

Σκηνοθεσία:
Αναστασία Χατζηλιάδου

Δραματουργία:
Παναγιώτα Κωνσταντινάκου

Φωτογραφία – σχεδιασμός αφίσας:
Παντελής Πετρίδης

Οργάνωση παραγωγής:
Δρώσα Τέχνη Κοιν.Σ.Επ.
(με την υποστήριξη του Θεατρικού Εργαστηρίου Γιαννιτσών και των γιαννιjazz)

Συμμετέχουν:
Μαρία Βλάχου
Ζαχαρίας Γρηγοριάδης
Πέτρος Γρηγοριάδης
Κατερίνα Δημητριάδου
Ιωάννης Κουτούδης
Θεώνη Κύρκου
Εμμανουέλα Ουγγρίνη
Κωσταντία Πολιούδη
Λαμπρινή Πουλίδου
Χριστίνα Ταφραλίδου
Ρίτα Τσαρτσαράκη
Δέσποινα Χατζηκωνσταντίνου
Τάσος Χατζησαββίδης


Σάββατο & Κυριακή από 10 έως 25 Ιουνίου 2017
Σημείο εκκίνησης: Εγνατίας 58 (Γιαννιτσά) στις 6.30 μ.μ.
Λόγω περιορισμένου αριθμού των περιπατητών οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν με κρατήσεις στο τηλ. 6977787310
Τιμή εισιτηρίου 5 ευρώ.

Κατολίσθηση στο Αμύνταιο: Εικόνες που 'κόβουν' την ανάσα

Σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης το Αμύνταιο. Φωτογραφικά καρέ και βίντεο που αποτυπώνουν το μέγεθος της καταστροφής

Ατρόμητοι: Διήμερο εκδηλώσεων για το κλείσιμο της σεζόν της Ακαδημίας Μπάσκετ

ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΜΠΑΣΚΕΤ ΑΤΡΟΜΗΤΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΜΕ ΕΔΡΑ ΚΑΜΠΑΝΗ

Ταξιδιωτικό ντοκιμαντέρ «60 Λεπτά Πέλλα» …ένα οδοιπορικό στο Δήμο Πέλλας [ΒΙΝΤΕΟ]

Το ταξιδιωτικό ντοκιμαντέρ του εκπαιδευτικού Γιώργου Γρηγοριάδη «60 Λεπτά Πέλλα», θα παρουσιαστεί- προβληθεί την Πέμπτη 22 Ιουνίου, στις 8.00 το βράδυ, στην κεντρική αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Γιαννιτσών.

Οι ελληνικές λέξεις που θα βρεις αυτούσιες σε άλλες γλώσσες

«Σαν πρόκες πρέπει να καρφώνονται οι λέξεις. Να μην τις παίρνει ο άνεμος», έγραφε στην «Ποιητική» του ο Μανόλης Αναγνωστάκης. Πόσο μεστά και αδιαμεσολάβητα δίνει ο ποιητής τη διάσταση και τη σημασία των λέξεων στη ζωή.

Ο Γιάννης Σηφάκης συνατήθηκε με τον Δήμαρχο Αλμωπίας και υπηρεσιακούς για θέματα της Αλμωπίας

Ο Γιάννης Σηφάκης συναντήθηκε με τον Δήμαρχο Αλμωπίας Δ. Μπίνο με θέματα την υλοποίηση υπόσχεσης της Υπουργού Θεανώς Φωτίου κατά την επίσκεψη της στην Αριδαία για πρότυπο οικισμό των Ρομά, την ωρίμανση αρδευτικών και υδρευτικών έργων στην Αλμωπία προκειμένου να ενταχθούν στα προγράμματα, την υλοποίηση των αθλητικών έργων που εγκρίθηκαν από την ΓΓΑ και την έγκριση του βιολογικού καθαρισμού της Αριδαίας

Ζήτησε επίσπευση διαδικασιών για την απορρόφηση των κονδυλίων προκειμένου να εξασφαλιστούν επιπλέον χρηματοδοτήσεις

Στην συνάντηση στην οποία συμμετείχαν ο Χρήστος Γεωργίου και υπηρεσιακοί παράγοντες υπεύθυνοι των αντίστοιχων τομέων βρέθηκε τρόπος να ξεκινήσουν άμεσα οι προκηρύξεις των αθλητικών έργων για τα οποία έχει υπογραφεί προγραμματική σύμβαση του Δήμου με την ΓΓΑ.

Συζητήθηκαν τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για να προχωρήσει η ένταξη του Δήμου Αλμωπίας στους 72 δήμους της χώρας για την κατασκευή πρότυπου καταυλισμού για τους 30 περίπου Ρομά που ήδη ζουν στην Αριδαία.

Αναλύθηκε η ωριμότητα μελετών για αρδευτικά έργα ( φράγμα Προδρόμου και κεντρικό δίκτυο άρδευσης, κλειστός αγωγός από την Αγάθη παράλληλα με το ποτάμι για την οριστική επίλυση της άρδευσης του κάμπου της Υδραίας, κεντρικός αγωγός από το φράγμα της Φούστανης, ρυθμιστική λιμνοδεξαμενή Λυκοστόμου- Σωσάνδρας- Προμάχων, μικρές λίμνες στον Αρχάγγελο, αρδευτικό δίκτυο Χρύσας κ.α.) και για έργα ύδρευσης ( αντικατάσταση αμιαντοσωλήνων στο δίκτυο ύδρευσης της Αριδαίας, αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης Λουτρακίου και Προμάχων, ολοκλήρωση του έργου της ύδρευσης της Αριδαίας με γεώτρηση και δίκτυο στην Σωσάνδρα, επίλυση προβλήματος ύδρευσης Νότιας κ.α.).

Από τον βουλευτή ζητήθηκε η γρηγορότερη ωρίμανση κάποιων μελετών προκειμένου να επιδιωχθεί η χρηματοδότηση των έργων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων ( ΠΠΑ για την άρδευση και άλλα προγράμματα για την ύδρευση).

Ακόμη συζητήθηκε η χρήση του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού (virtual net metering) για την ΔΕΥΑ.

Η προμελέτη του βιολογικού καθαρισμού της Αριδαίας ολοκληρώνεται και αναμένεται η έγκριση της χρηματοδότησης του που έχει εξασφαλιστεί.

Αποφασίστηκε η συνέχιση της συνεργασίας για να επιτευχθούν κάποια απτά αποτελέσματα.

Ακόμη ο βουλευτής συναντήθηκε με εκπροσώπους των Ρομά της Αριδαίας για να τους ενημερώσει για τις ενέργειες προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής βελτίωσης των συνθηκών ζωής τους μέσα από την υλοποίηση του προγράμματος που προωθείται από την Υπουργό Θεανώ Φωτίου σε συνεργασία με τον Δήμο Αλμωπίας.





Μάρτιν Τσούρντα: Ένας «οικονομικός δολοφόνος» επικεφαλής του ΤΧΣ


Ποιός είναι ο αυστριακός που οι τροικανοί και οι ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ έβαλαν να ελέγχει τις ελληνικές τράπεζες με αμοιβή 810.000 ευρώ

Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΠΑΝΟΫΡ 2017

Εύξεινος Λέσχη Αλμωπίας ΠΟΝΤΙΑΚΟ ΠΑΝΟΫΡ 2017 Σας προσκαλούμε στο Ποντιακό Πανοΰρ που διοργανώνει ο σύλλογος μας την Πέμπτη 6 & την Παρασκευή 7 Ιουλίου 2017. Ελάτε να διασκεδάσουμε σε ένα δυήμερο που θα μας μείνει αξέχαστο !!! Πρόγραμμα εκδηλώσεων: 

Αφιέρωμα: Η Μάχη του Βατερλό

Αποφασιστικής σημασίας μάχη, που κατέληξε στην ήττα του Ναπολέοντα κι έβαλε τέλος σε μια σειρά πολέμων, που διήρκεσαν σχεδόν 23 χρόνια, μεταξύ της Γαλλίας και άλλων δυνάμεων της Ευρώπης. Έλαβε χώρα στο Βατερλό, μία τοποθεσία 20 χιλιόμετρα έξω από τις Βρυξέλλες, στις 18 Ιουνίου 1815.

Μετά την εξορία του στη νήσο Έλβα, ο Ναπολέων επανήλθε στο θρόνο και κυβέρνησε για 100 ημέρες τη Γαλλία από τον Μάρτιο του 1815. Με το φάντασμά του να πλανάται πάνω από την Ευρώπη, η Αγγλία και η Πρωσία ήθελαν να τελειώνουν μαζί του, προτού σταθεροποιήσει την εξουσία του. Ο Ναπολέων από την πλευρά του επεδίωξε να πλήξει τους δύο βασικούς του αντιπάλους προτού κατορθώσουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους.


Η στρατιά του Ναπολέοντα, με αρχηγούς τους Νέι και Γκρουσί, αριθμούσε 72.000 άνδρες, ενώ οι συνασπισμένες δυνάμεις 68.000 βρετανο-ολλανδούς υπό τον Άρθουρ Γουέλσλι Α' Δούκα του Ουέλιγκτον και 45.000 πρώσους υπό τον Γκέμπαρτ φον Μπλύχερ.


Τρεις μέρες πριν από την αποφασιστική μάχη, οι στρατηγοί του Ναπολέοντα νίκησαν τους πρώσους στο Λινί, ενώ καθήλωσαν τον Δούκα του Ουέλιγκτον στο Κατρ-Μπα. Ο στρατάρχης Γκρουσύ δεν κατόρθωσε να συντρίψει τους πρώσους και εγκλωβίστηκε στη Βαβρ από την οπισθοφυλακή τους, δίνοντας την ευκαιρία στον Μπλύχερ να ενωθεί με τον Ουέλιγκτον.


Ο Δούκας του Ουέλιγκτον ήθελε να παρασύρει τον Ναπολέοντα στο Βατερλό, όπου μπορούσε να οχυρώσει καλύτερα τον στρατό του. Ο Ναπολέοντας έκανε ένα σοβαρό σφάλμα το πρωί της 18ης Ιουνίου. Καθυστέρησε να επιτεθεί μέχρι το μεσημέρι, προκειμένου να στεγνώσει το λασπωμένο έδαφος από την κατακλυσμιαία βροχή που είχε προηγηθεί. Αυτό έδωσε την ευκαιρία στους πρώσους του Μπλύχερ να φθάσουν στο Βατερλό και να ενισχύσουν τον Ουέλιγκτον.


Η μάχη ξεκίνησε τελικά στις 11 το πρωί και μέχρι τις 6 το απόγευμα, οι Γάλλοι είχαν την πρωτοβουλία, αλλά οι κατά κύματα επιθέσεις τους απέτυχαν να δημιουργήσουν ρήγματα στο κέντρο των συμμαχικών δυνάμεων, εξαιτίας της έλλειψης συντονισμού μεταξύ ιππικού και πεζικού. Η εμφάνιση των Πρώσων στο πεδίο της μάχης και η πίεση που ασκούν στην ανατολική πτέρυγα του Ναπολέοντα αναγκάζει τον Ναπολέοντα να μεταφέρει δυνάμεις από το μέτωπο κατά του Ουέλιγκτον.

Στις 6 το απόγευμα ο στρατάρχης Νέυ με μία συνδυασμένη επίθεση πυροβολικού, ιππικού και πεζικού δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στο κέντρο των συμμαχικών δυνάμεων, που υφίστανται σημαντικές απώλειες. Ο Νέυ ζητά από τον Ναπολέοντα ενισχύσεις για να αποτελειώσει τον Ουέλιγκτον. Ο Ναπολέων απορρίπτει το αίτημα, επειδή ήταν απασχολημένος με την απόκρουση των πρώσων και μόνο μετά τις 7 το βράδυ μπόρεσε να στείλει ένα περιορισμένο αριθμό στρατιωτών από την αυτοκρατορική φρουρά.

Στο μεταξύ, ο Δούκας του Ουέλιγκτον κατορθώνει να αναδιοργανώσει τις δυνάμεις του και με τη βοήθεια των πρώσων να περάσει στην αντεπίθεση. Στις 8 το βράδυ η συμμαχική προέλαση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και σε συνδυασμό με τις επιθέσεις των πρώσων από την ανατολική πλευρά, προκαλεί πανικό στον γαλλικό στρατό και την άτακτη υποχώρησή του.

Στις 9 το βράδυ ο Μπλίχερ και ο Δούκας του Ουέλιγκτον συναντήθηκαν στο πανδοχείο «Η Ωραία Συμμαχία» και κήρυξαν το τέλος της μάχης. Οι απώλειες των συνασπισμένων δυνάμεων ανήλθαν σε 22.000 νεκρούς και τραυματίες, ενώ οι γάλλοι μέτρησαν 25.000 νεκρούς και τραυματίες, καθώς και 8.000 αιχμαλώτους. Τόσο λυσσώδης ήταν η μάχη, ώστε σε ένα χώρο μόλις 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων έκειτοντο 47.000 νεκροί και τραυματίες.

Η Μάχη στο Βατερλώ σήμανε το τέλος των πολιτικών φιλοδοξιών του Ναπολέοντα και την κατάλυση της Αυτοκρατορίας του. Οι σύμμαχοι τον εξόρισαν στο νησί της Αγίας Ελένης, όπου άφησε την τελευταία του πνοή το 1821.

Τα αίτια της ήττας του Ναπολεόντα εντοπίζονται στην αριθμητική υπεροχή των αντιπάλων του, στην άριστη συνεργασία Μπλίχερ και Ουέλιγκτον και στο καθοριστικό λάθος, όπως αποδείχθηκε, του στρατάρχη Γκρουσύ, όταν δεν κατόρθωσε να καταδιώξει τους Πρώσους, με αποτέλεσμα να δώσει την ευκαιρία στον Μπλίχερ να ενωθεί με τις δυνάμεις του Ουέλιγκτον.

Ήταν, όμως, προφανές, ότι ο Ναπολέων με καταβεβλημένες τις σωματικές και πνευματικές του δυνάμεις δεν ήταν ο φόβος και ο τρόμος του παρελθόντος. Επιπλέον, ο γαλλικός λαός κατάκοπος από τους πολυετείς αγώνες είχε ταχθεί αναφανδόν υπέρ της ειρήνης.

Μετά τη ήττα του Ναπολέοντα οι σύμμαχοι απομονώνουν τη Γαλλία και χωρίζουν την Ευρώπη σε τρεις ζώνες επιρροής, την αυστριακή, την πρωσική και την ρωσική, ενώ η Μεγάλη Βρετανία ισχυροποιεί την αποικιακή της αυτοκρατορία.

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *