Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

ΦΑΚΕΛΟΣ ΑΓΡΟΤΕΣ: Με τρύπιο ΟΣΔΕ, σκάρτα δικαιώματα - ερωτήσεις και απαντήσεις από το υπουργείο

Βασανιστήριο χωρίς τέλος «έβγαλε» η ανάρτηση των προσωρινών δικαιωµάτων ενιαίας ενίσχυσης το βράδυ της Πέµπτης, σύμφωνα με το αναλυτικό ρεπορτάζ που παρουσιάζει η εφημερίδα Agrenda που κυκλοφόρησε το Σάββατο 5 Δεκεμβρίου αποκλειστικά μαζί με το περιοδικό Profi. Σωρεία λαθών, προκλητικές αβλεψίες και παιδαριώδεις χειρισµοί απειλούν να τινάξουν στον αέρα τον προγραµµατισµό ακόµα και εύρωστων αγροτικών εκµεταλλεύσεων.


ΜΕ ΕΝΑΝ ΣΚΑΡΑΒΑΙΟ της περασµένης γενιάς που έχει κοστίσει όσο µια ολοκαίνουργια Ferrari επιχειρείται τα τελευταία χρόνια η διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων, πράγµα το οποίο εκθέτει ανεπανόρθωτα το πολιτικό προσωπικό και τη δηµόσια διοίκηση, ενώ την ίδια ώρα επιβαρύνει οικονοµικά και στερεί κάθε αναπτυξιακή προοπτική από τους αγρότες.
ΣΙΓΟΥΡΑ για τα χάλια που έχουν σήµερα τα προσωρινά δικαιώµατα που ανακοίνωσε το βράδυ της Πέµπτης ο ΟΠΕΚΕΠΕ, υπεύθυνο δεν µπορεί να είναι µόνο το «σκουριασµένο» λογισµικό σύστηµα µε το οποίο βασανίζονται κάποιοι να πληρώσουν τους αγρότες, ωστόσο µια σύγχρονη βάση δεδοµένων θα µπορούσε να προλάβει πολλά από τα λάθη και τις αδικίες που µεταφέρει ο επιπόλαιος τρόπος µε τον οποίο κατανέµονται τα δικαιώµατα.
Η ΣΗMΕΡΙΝΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ είναι ίσως η καλύτερη για να αξιολογήσει κανείς την πραγµατική κατάσταση που έχει διαµορφωθεί στον τοµέα της διαχείρισης των κοινοτικών ενισχύσεων και να καταλάβει ότι έτσι δεν πάµε πουθενά. Μια οµάδα τυχάρπαστων που έχει αναλάβει εργολαβικά να πουλάει εκδούλευση σε πολιτικούς και αγρότες, προσπαθεί να πείσει τους πάντες ότι χωρίς αυτήν δεν υπάρχει τίποτα!
ΘΑ ΗΤΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΑΦΕΛΗΣ να µην χρεώσει ρουσφετολογική αντίληψη στον τρόπο µε τον οποίο µοιράζονται σήµερα οι επιδοτήσεις και να µην καταγράψει µια βαθιά πελατειακή αντίληψη στις αρχές βάσει των οποίων εκδόθηκαν τα προσωρινά, που µάλλον θα είναι και µόνιµα, δικαιώµατα. Αυτό όµως δεν σηµαίνει ότι από κει και πέρα η όλη υπόθεση αποτελεί προϊόν διαχείρισης µιας στενής, στενότατης, οµάδας συµφερόντων που λύνει και δένει πάνω στον πόνο και την αγωνία των αγροτών, µοιράζει απλόχερα διευκολύνσεις σε βουλευτικά γραφεία και µπουλούκια αγροτοπατέρων, σβήνει και γράφει ανάλογα µε τα κελεύσµατα των κοµµαταρχών κάθε περιφέρειας και καταλήγει σε ένα συνολικό αποτέλεσµα, που ναι µεν δεν δείχνει καταστροφικό µε την πρώτη µατιά, στερεί ωστόσο κάθε αναπτυξιακή προοπτική και κάθε δυνατότητα µακροπρόθεσµου σχεδιασµού των συντελεστών της αγροτικής παραγωγής.
Ήταν αυτά τα συµφέροντα που άφησαν κι αυτή τη φορά εντελώς έξω από την ουσιαστική κατανοµή των ενισχύσεων τους νέους και νεοεισερχόµενους στο αγροτικό επάγγελµα, ήταν επίσης αυτοί οι συσχετισµοί που πούλησαν εκδούλευση στις παραδοσιακές δυνάµεις του αγροτικού χώρου που λίγη σχέση διατηρούν µε την πραγµατική αγορά των αγροτικών προϊόντων και σε αρκετές περιπτώσεις µικρή σχέση έχουν µε την παραγωγικότητα. ∆εν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Κρητικοί για παράδειγµα, που αυτό τον καιρό εµφανίζονται ως οι πλέον διαµαρτυρόµενοι για τις εξελίξεις στον αγροτικό χώρο, είναι κι αυτή τη φορά οι πλέον ευνοηµένοι από την κατανοµή των ενισχύσεων. Αρκεί να αναφερθεί ότι τόσο η ελαιοκαλλιέργεια, που όλως τυχαίως ανθεί κατά βάση στην Κρήτη και στις νότιες περιοχές της Πελοποννήσου (βλέπε προέδρους ΠΑΣΕΓΕΣ και ΟΠΕΚΕΠΕ – ο πρώην πρόεδρος του Οργανισµού είχε βαρύνοντα λόγο στη σχετική διαχείριση), συντηρεί µεγάλο µέρος των κεκτηµένων στον τοµέα των ενισχύσεων. Αντίστοιχα η Κρήτη δείχνει να εξασφαλίζει προνόµια και από την κατοχύρωση δικαιωµάτων στο πεδίο των βοσκότοπων, όπου οι κτηνοτρόφοι της ηπειρωτικής χώρας µάλλον βγαίνουν ζηµιωµένοι.          
ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΟ είναι πάντως και το γεγονός ότι οι αγρότες δεν γνωρίζουν σήµερα αν στα αναρτηθέντα προσωρινά δικαιώµατα έχει περιληφθεί το πρασίνισµα, παρ’ ότι γνωρίζουν πως σ’ αυτή τη φάση δεν θα εισπράξουν γι’ αυτό την προβλεπόµενη προκαταβολή. Την ίδια ώρα πληροφορίες αναφέρουν πως η διαχείριση του συγκεκριµένου θέµατος έχει να κάνει µε την προσπάθεια των αρµοδίων να συνεχίσουν να καλλιεργούν ελπίδες πως τα δικαιώµατα δεν είναι αυτά που βλέπει ο κόσµος στους καταλόγους αλλά θα υπάρξει και… συµπλήρωµα!

Ακροβασίες
Η ΠΟΛΥΔΙΑΣΠΑΣΗ του αγροτικού κόσµου, µε κατηγοριοποίηση των κοινοτικών ενισχύσεων ανάλογα µε τα κελεύσµατα των ιδιότυπων συµφερόντων που έχουν αναπτυχθεί γύρω από ΟΣ∆Ε, είναι η πρώτη διαπίστωση στην οποία οδηγεί η επεξεργασία των στοιχείων που έχουν αναρτηθεί µε τη µορφή προσωρινών δικαιωµάτων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
ΈΝΑΣ ΙΔΙΟΤΥΠΟΣ συµβιβασµός των υπευθύνων για την πολιτική διαχείριση του θέµατος µε το πελατειακό σύστηµα (βουλευτές, συνεταιριστές, αγροτοπατέρες) και µια βάση δεδοµένων περιορισµένων δυνατοτήτων που παρέχει το υπάρχον πληροφοριακό σύστηµα του ΟΠΕΚΕΠΕ, καθηλώνει παλιούς και νέους που θέλησαν να επενδύσουν στο αγροτικό επάγγελµα σε µόνιµη… ακαρπία.  
ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ΠΩΣ… κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της ∆ανιµαρκίας και οι τελευταίες εξελίξεις γύρω από τη διαδικασία διαχείρισης, ανάρτησης και πληρωµής των δικαιωµάτων ενιαίας ενίσχυσης έρχεται απλά να αποδείξει ότι χωρίς µπογιά δεν βάφονται αυγά και χωρίς µηχανογραφικό σύστηµα δεν µπορεί να υπάρξει δίκαιη και αποτελεσµατική κατανοµή των κοινοτικών ενισχύσεων.
ΧΩΡΙΣ ΕΓΚΑΙΡΟ καθορισµό των βασικών αξόνων, κυρίως όµως χωρίς διαδοχικές προβολές των στοιχείων, µε τρόπο ώστε να µπορεί να κατανοήσουν οι πραγµατικά υπεύθυνοι και έχοντες νόµιµο συµφέρον το τι συµβαίνει και τι επίπτωση έχει στον κάθε παραγωγικό τοµέα, δεν µπορεί να υπάρξει αξιόπιστο αποτέλεσµα. Αρκεί να αναφερθεί ότι η αγωνία του υπουργού για το συγκεκριµένο θέµα τις τελευταίες ηµέρες τελείωσε όταν ενηµερώθηκε πως τα προσωρινά δικαιώµατα ανέβηκαν στο σύστηµα. Σε µια ευνοµούµενη Πολιτεία, η αγωνία του υπουργού θα ‘πρεπε ν’ αρχίζει από τη στιγµή φθάνει η ενηµέρωση στους δικαιούχους. 
ΟΙ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΕΣ της δηµόσιας διοίκησης είναι γνωστές, όµως στην προκειµένη περίπτωση αυτό που κρατάει την όλη διαδικασία στον βάλτο της παρακµής και τον αγροτικό χώρο δέσµιο ενός σαθρού συστήµατος διανοµής των κοινοτικών πόρων, είναι η δυνατότητα κάποιων «εργολάβων» να εξουσιάζουν τις δηµόσιες αρχές και να ποδηγετούν µε τον έναν ή τον άλλο τρόπο τις αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας.
ΌΜΩΣ ΤΙ ΦΤΑΙΕΙ ο αγρότης που αγωνίζεται σ’ όλη του τη ζωή για να κρατήσει ζωντανή την εκµετάλλευσή του, τι µπορεί να φταίει ο Νέος Αγρότης που ξεκινάει µε όνειρα την επαγγελµατική του σταδιοδροµία στον αγροτικό χώρο για να καταγραφεί µετά από λίγο καιρό στη λίστα µε τους αποτυχόντες των προγραµµάτων αγροτικής επιχειρηµατικότητας;
Ο ΝΕΟΣ που αποφάσισε να γυρίσει στο χωριό εκτός από τη µικρή ή µεγάλη περιουσία σε αγροτική γη που του ανήκει, πιστεύει ότι θα έχει και µια σηµαντική βοήθεια, τουλάχιστον στα πρώτα του βήµατα, από την Πολιτεία που διαχειρίζεται τους διαθέσιµους κοινοτικούς πόρους.
ΤΑ 3,5 ΕΥΡΩ το στρέµµα ενίσχυση που του υπόσχεται τώρα το σύστηµα διαχείρισης ενισχύσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ προκειµένου για εκτατικές καλλιέργειες ή τα 17 ευρώ το στρέµµα για τα δένδρα, απέχουν πολύ από αυτό που του υπόσχονταν οι κρατούντες και δεν του αποκάλυπτε µέχρι την τελευταία στιγµή το πληροφοριακό σύστηµα.
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ είναι τέτοια που δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασµό και πολύ περισσότερο δεν υπάρχει καµιά δυνατότητα, οι υπεύθυνες αρχές να λειτουργούν µε υποκατάστατα δοµών που απεργάζονται ναυάγια της πληροφορικής, µε µοναδικό γνώµονα το εφήµερο κέρδος και την ιδιότυπη νοµή της εξουσίας. Γιατί, αυτό συµβαίνει τα τελευταία χρόνια στον ΟΠΕΚΕΠΕ και ας προσπάθησαν να το κρύψουν οι εν λόγω κουµανταδόροι, κάτω από την ιδιότυπη οµπρέλα µεµονωµένων στελεχών της διοίκησης ή και µέσα από εκβιαστικές συνεργασίες µε παρηκµασµένες οργανώσεις και αυτόκλητους καθοδηγητές µονάδων του χρηµατοπιστωτικού τοµέα, είναι µια προσπάθεια µε κοντά πόδια.        
Πινόκιο
Η ΠΟΡΕΙΑ προς τη δηµοσιοποίηση των δικαιωµάτων και την έναρξη καταβολής της πρώτης δόσης -η εκκαθάριση να υπολογίζεται για το Πάσχα- χαρακτηρίστηκε από ψέµατα µέχρι την τελευταία στιγµή και προσπάθεια να καλλιεργηθούν «καινά δαιµόνια» µεταξύ των δικαιούχων. Το «σκουριασµένο λογισµικό» του ΟΠΕΚΕΠΕ πρόδωσε για µια ακόµα φορά τις προσδοκίες της πολιτικής ηγεσίας και άφησε µε… τα βιβλιάρια στο χέρι τον αγροτικό κόσµο που περίµενε µάταια στις τράπεζες για να εισπράξει έστω και µέρος της κοινοτικής ενίσχυσης που εξασφαλίζει η συµµετοχή της χώρας µας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Κοινή Αγροτική Πολιτική.
ΌΛΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ πως ήρθε η στιγµή, οι ιθύνοντες να δουν εξ αρχής το θέµα της µηχανογραφικής βάσης πάνω στην οποία έχει στηθεί το όλο σύστηµα διαχείρισης των κοινοτικών ενισχύσεων, κι αυτό γιατί τα «µπαλώµατα» λογισµικού µε τα οποία προσπαθούν, χρόνια τώρα, κάποιοι επιτήδειοι να µοιράσουν τις επιδοτήσεις, µόνο προβλήµατα σπέρνει στον αγροτικό κόσµο και µόνο καταλογισµούς και πρόστιµα φέρνει στη χώρα. Το φιάσκο στο οποίο οδηγήθηκε για µια ακόµη φορά η διαδικασία των πληρωµών, µπροστά στο οποίο ωχριά η µαταίωση των εσωκοµµατικών εκλογών στη Νέα ∆ηµοκρατία λόγω του µηχανογραφικού «µπλακ άουτ», παίρνει τη µορφή µόνιµου και ηχηρού σκανδάλου. Καθώς µια κοινωνία ολόκληρη έχει κρεµαστεί από το παρωχηµένο µοντέλο αλγόριθµων που έχει εµπνευστεί ένας κοµπογιαννίτης της Πληροφορικής, ο οποίος βρίσκει κάθε φορά τον τρόπο να διαβρώνει τον διοικητικό µηχανισµό και να εµπαίζει την πολιτική ηγεσία.
ΤΑ ΟΙΚΤΡΑ αποτελέσµατα του µοντέλου που επιλέχθηκε αυτά τα χρόνια για τη διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων υποχρεώνει όσους φέρουν την πολιτική ευθύνη για τον έλεγχο της κατάστασης να κινηθούν ταχύτατα προς την κατεύθυνση του «ξηλώµατος» της οµάδας διαπλεγµένων µ’ αυτή την υπόθεση και στη δηµιουργία µιας νέας βάσης δεδοµένων, η οποία θα ανήκει εξ ολοκλήρου στον ΟΠΕΚΕΠΕ και την ευθύνη διαχείρισή της θα έχει αποκλειστικά η δηµόσια διοίκηση. Την ίδια στιγµή, στο εν λόγω µηχανογραφικό σύστηµα δυνατότητα πρόσβασης για υποβολή δηλώσεων δεν µπορεί παρά να έχει ο κάθε αγρότης δικαιούχος κοινοτικής ενίσχυσης, είτε µόνο είτε µε τη βοήθεια κάποιου ειδικότερου στα θέµατα αυτά. Το ΤAXISNet και ο τρόπος µε τον οποίο λειτουργεί αυτά τα χρόνια το µηχανογραφικό σύστηµα του υπουργείου Οικονοµικών δείχνει καθαρά το δρόµο και δεν υπάρχει καµιά δικαιολογία, γιατί, στο σύστηµα διαχείρισης των κοινοτικών ενισχύσεων να υπάρχει µια διαφορετική κατάσταση που ταλαιπωρεί τη διοίκηση, εκθέτει την πολιτική αρχή, βασανίζει και εξοντώνει οικονοµικά τους αγρότες και επιβαρύνει µε τεράστια πρόστιµα τον κρατικό προϋπολογισµό. Για όποιον αντιλαµβάνεται στοιχειωδώς αυτά τα θέµατα, δεν υπάρχει κανένας άλλος λόγος γι’ αυτό που συµβαίνει σήµερα από το συµφέρον µιας πολύ στενής κάστας επιτήδειων που νέµεται αυτό το χώρο, εκµεταλλεύεται την παθογένεια της δηµόσιας διοίκησης, ανδρώνεται πάνω στα κουφάρια των αγροτικών εκµεταλλεύσεων και των οργανώσεων του χώρου και διαµορφώνει οικονοµικές και πολιτικές καταστάσεις προς όφελος ολίγων ή µάλλον ελαχίστων και σε βάρος της συντριπτικής πλειοψηφίας του αγροτικού κόσµου.
ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ υπουργός αν υπάρχει πολιτική ηγεσία σ’ αυτή τη χώρα, οι αρµόδιοι για το χειρισµό παρόµοιων ζητηµάτων οφείλουν να κινηθούν ταχύτατα για τον εντοπισµό του προβλήµατος και την αντιµετώπισή του. ∆εν µπορεί κάθε φορά, στην ανάγκη να πληρωθούν οι επιδοτήσεις να συντηρείται ένα τόσο «σάπιο σύστηµα» που ούτε µπορεί, ούτε είναι σε θέση να αλλάξει την εικόνα των πραγµάτων. Στους πάντες είναι πλέον γνωστό ότι στον τοµέα της Πληροφορικής η επιστήµη κάνει θαύµατα και εν προκειµένω το κόστος της διαιώνισης µιας λανθάνουσας κατάστασης είναι πολλαπλάσιο απ’ αυτό που ενδεχοµένως να φέρει η εκ βάθρων αναδόµηση της βάσης δεδοµένων του ΟΠΕΚΕΠΕ. 
Η ΔΥΣΜΕΝΗΣ εξέλιξη των πραγµάτων έρχεται να αποδείξει για µια ακόµη φορά τις τεράστιες αδυναµίες της βάσης δεδοµένων που διαθέτει ο Οργανισµός Πληρωµών, τα «µπαλώµατα» που εφευρίσκονται κάθε φορά για την αντιµετώπιση της κατάστασης και τη συσσώρευση των προβληµάτων τελικά στις πλάτες των αγροτών.
ΓΝΩΣΤΕΣ της κατάστασης κάνουν λόγο για ακροβασίες των αρµοδίων οι οποίες κινούνται µεταξύ παρατυπίας και παρανοµίας, σε µια προσπάθεια να σωθούν τουλάχιστον τα προσχήµατα, δηλαδή να καταστεί δυνατή η επικείµενη πληρωµή, ανεξάρτητα από το ποσοστό που θα καλύψει, τον αριθµό των αγροτών που θα συµπεριλάβει και τα υπόλοιπα που θα αφήσει για τους επόµενους µήνες.
ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΣΤΙΓΜΗ βέβαια, δεν είναι λίγοι οι γνώστες του θέµατος που βλέπουν τα µεγάλα κενά στη διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων, να συνδέονται και µε εκτεταµένες λαθροχειρίες στην κατανοµή των δικαιωµάτων, δηλαδή µε τακτοποίηση ηµετέρων και αδυναµία εξεύρεσης λύσεων, ειδικά στο ζήτηµα των βοσκοτόπων, για τους πραγµατικούς δικαιούχους των αντίστοιχων επιδοτήσεων. ∆εν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τα «µπαλώµατα» της τελευταίας στιγµής έχουν φέρει χιλιάδες αγρότες αντιµέτωπους µε απίστευτα διλήµµατα. Ειδικά στον τοµέα της κτηνοτροφίας, πολλοί είναι οι κάτοχοι εκµεταλλεύσεων που θα κληθούν τις επόµενες µέρες να επιλέξουν ανάµεσα στο να χάσουν δικαιώµατα ή να αποδεχθούν επιλέξιµες εκτάσεις σε περιοχές που δεν έχουν καµιά σχέση µε τα χορτολίβαδα στα οποία φιλοξενούνται τα ποίµνιά τους.
ΟΙ ΚΑΘ’ ΥΛΗΝ αρµόδιοι από την πλευρά τους επιµένουν να κινούνται σε µια λογική «διαχωρισµού» των δικαιούχων σε στρατόπεδα, µε κάποιους -λίγους-  να δηλώνουν ικανοποιηµένοι από το αποτέλεσµα της πληρωµής και τους περισσότερους να ψάχνουν να βρουν τι έφταιξε και βρίσκουν στους λογαριασµούς τους µόνο … ψείρες.

Τρεις ερωτήσεις και απαντήσεις από το υπουργείο που ξεδιαλύνουν το θολό τοπίο στην κατανομή του τσεκ

Τρεις ερωτήσεις και απαντήσεις από το υπουργείο που ξεδιαλύνουν το θολό τοπίο στην κατανομή του τσεκ


Αναλυτικές πληροφορίες με τη μορφή ερωταπαντήσεων για το τι συνέβη τελικά τόσο με την κατανομή των προσωρινών δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης όσο και με την πληρωμή της, δίνει με τη "διαρροή" ενημερωτικού σημειώματος το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Πιο συγκεκριμένα, οι απαντήσεις του στα τρία πιο καυτά ερωτήματα από την πλευρά των αγροτών είναι οι εξής:
1 – Υπάρχουν παραγωγοί που υπέβαλλαν ενιαία αίτηση ενίσχυσης αλλά δεν τους κατανεμήθηκαν Δικαιώματα Βασικής Ενίσχυσης;
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΠΕΚΕΠΕ, ενιαία αίτηση ενίσχυσης υπέβαλλαν συνολικά 718.000 παραγωγοί.
Από αυτούς που υπέβαλαν αίτηση ενιαίας ενίσχυσης, για το 94,2%, δηλαδή για 676.000 παραγωγούς, εκδόθηκαν προσωρινά Δικαιώματα Βασικής Ενίσχυσης (ΔΒΕ).
Το υπόλοιπο ποσοστό (5,8%) αφορά αιτήσεις παραγωγών οι οποίοι:
  • είτε κρίθηκαν ως μη ενεργοί γεωργοί (0,8%),
  • είτε δήλωσαν συνολικές εκτάσεις μικρότερες των 4 στρεμμάτων (2,9%),
  • είτε κρίθηκαν, για διάφορες αιτίες, μη δικαιούχοι ΔΒΕ με βάση το νέο κανονιστικό πλαίσιο (2,7%).
Όσοι παραγωγοί από τους παραπάνω κρίθηκαν μη δικαιούχοι με βάση το κριτήριο του ενεργού γεωργού ή λόγω μη ταυτοποίησης των στοιχείων τους θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτημα αναθεώρησης εφόσον το επιθυμούν.
2 – Υπάρχουν παραγωγοί για τους οποίους εκδόθηκαν Δικαιώματα Βασικής Ενίσχυσης αλλά δεν πιστώθηκε στους λογαριασμούς τους η 1η δόση της εκκαθάρισης  Βασικής Ενίσχυσης;
Από το σύνολο των 676.000 παραγωγών για τους οποίους εκδόθηκαν προσωρινά Δικαιώματα Βασικής Ενίσχυσης, πιστώθηκε τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου το 90% της εκκαθάρισης της βασικής ενίσχυσης στους λογαριασμούς των 564.000 παραγωγών.
Από τους υπόλοιπους 112.000 παραγωγούς που δεν έλαβαν την 1η δόση της Βασικής Ενίσχυσης:
  • Η μεγάλη πλειοψηφία (περίπου 90.000 παραγωγοί) δικαιούνται βασική ενίσχυση μικρότερη των 250 ευρώ και ο κοινοτικός κανονισμός δεν επιτρέπει την καταβολή της. Οι παραγωγοί αυτοί, εάν είτε με την καταβολή του «πρασινίσματος» είτε και με την χορήγηση των συνδεδεμένων ενισχύσεων, συμπληρώσουν τα 250 ευρώ ως δικαιούμενη ενίσχυση, θα εισπράξουν στο ακέραιο τα χρήματά τους. Εάν δεν συμπληρώνουν τα 250 ευρώ, τότε, με βάση τον κανονισμό δεν θα εισπράξουν ενίσχυση, όπως συνέβαινε μέχρι και πέρυσι, με το προηγούμενο καθεστώς, για τους παραγωγούς που εδικαιούντο ενίσχυση μέχρι 200 ευρώ.
  • Για τους υπόλοιπους περίπου 22.000 παραγωγούς βρίσκεται σε εξέλιξη ο έλεγχος τόσο των αιτημάτων μεταβολών δικαιωμάτων βασικής ενίσχυσης όσο και ο έλεγχος για τον “ενεργό γεωργό” από το Υπουργείο Οικονομικών. Όσους εμπίπτουν σε αυτές τις κατηγορίες ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν μπορεί να τους συμπεριλάβει στην πληρωμή και θα τους ενημερώσει σχετικά με την ολοκλήρωση των ελέγχων, οπότε θα πάρουν τότε τα χρήματα που δικαιούνται.
3 - Υπάρχουν παραγωγοί οι οποίοι είδαν στους λογαριασμούς τους λιγότερα χρήματα από εκείνα που υπολόγιζαν ότι θα πάρουν ή από εκείνα που είχαν πάρει πέρυσι;
Η εφετινή είναι η πρώτη χρονιά εφαρμογής της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Κοινότητας και ο υπολογισμός του πλήθους των δικαιωμάτων και της αξίας κάθε δικαιώματος έγινε από την αρχή, σε εντελώς διαφορετική βάση από ότι ίσχυε με την προηγούμενη ΚΑΠ. Κάθε σύγκριση είναι άτοπη, ωστόσο ορισμένες χρήσιμες πληροφορίες είναι οι εξής:
  • Ο προϋπολογισμός της  νέας ΚΑΠ, δηλαδή τα διαθέσιμα κονδύλια για τις ενισχύσεις των παραγωγών, είναι λιγότερα από εκείνα της «παλιάς» ΚΑΠ περίπου κατά 15%. Συνεπώς υπάρχει μια μείωση των ενισχύσεων «από την πηγή».
  • Με τη νέα ΚΑΠ, καταργείται το καθεστώς της ενιαίας ενίσχυσης και θεσπίζονται νέα καθεστώτα. Το μεγαλύτερο ποσοστό της κοινοτικής χρηματοδότησης περίπου το 85% του εθνικού ανωτάτου ορίου  χωρίζεται στη βασική ενίσχυση (περίπου το 55%) και στην ενίσχυση που συναρτάται με τις φιλοπεριβαλλοντικές πρακτικές, το λεγόμενο «πρασίνισμα», που είναι το υπόλοιπο 30%.  Οι εν λόγω ενισχύσεις αφορούν στο σύνολο των παραγωγών. Επιπλέον υπάρχουν για συγκεκριμένες κατηγορίες αγροτών, οι συνδεδεμένες ενισχύσεις και οι ενισχύσεις για τους νέους αγρότες.
  • Η 1η δόση που πιστώθηκε τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου στους λογαριασμούς είναι το 90% της εκκαθάρισης της βασικής ενίσχυσης, δηλαδή το 90% του 60% κατ΄ αντιστοιχία της ενιαίας ενίσχυσης. Συνεπώς ο παραγωγός έλαβε το 54% της ενιαίας ενίσχυσης. Το υπόλοιπο 46% θα το εισπράξει με την καταβολή του «πρασινίσματος» που υπολογίζεται να καταβληθεί τον Φεβρουάριο. Ορισμένες κατηγορίες αγροτών θα πάρουν επιπλέον και τις συνδεδεμένες ενισχύσεις τους ή τις ενισχύσεις για νέους αγρότες.
  • Οι διαφοροποιήσεις που παρατηρούνται ανά περιοχή ή ανά καλλιέργεια σε σχέση με ότι εισέπραττε ο παραγωγός με το προηγούμενο καθεστώς, πέραν του μικρότερου προϋπολογισμού της ΚΑΠ που προαναφέρθηκε, οφείλονται σε επιλογές που έγιναν από τη χώρα μας όσον αφορά τον τρόπο εφαρμογής της ΚΑΠ, όπως για παράδειγμα στην επιλογή να χωριστεί η χώρα σε τρείς περιφέρειες (αροτραία, δενδρώδεις, βοσκότοποι) κ.λπ. Οι επιλογές αυτές έχουν συγκεκριμένες συνέπειες (δυσμενείς για κάποιες καλλιέργειες και κάποιες περιοχές και ευνοϊκές για άλλες) οι οποίες ήταν γνωστές, χωρίς όμως να είναι καταλυτικές. Σε κάθε περίπτωση, οι επιλογές αυτές έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και όχι από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
  • Οι νεοεισερχόμενοι στο επάγγελμα αγρότες εμφανίζονται να εισπράττουν μικρότερα ποσά από τους «παλιούς» αγρότες  που έχουν την ίδια καλλιέργεια, στην ίδια περιοχή, ιδίως τα πρώτα χρόνια εφαρμογής της νέας ΚΑΠ. Είναι πράγματι μια αδικία που προέρχεται – και αυτή -  από επιλογές που έγιναν σε εθνικό επίπεδο όσον αφορά τον τρόπο εφαρμογής της ΚΑΠ, επιλογές ωστόσο που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ βρήκε ήδη αποφασισμένες. Στο πλαίσιο του νέου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης το υπουργείο έχει περιλάβει ειδικά μέτρα ενίσχυσης των νέων αγροτών καθώς τους θεωρεί ως την ατμομηχανή που μπορεί να οδηγήσει τον αγροτικό τομέα στην ανάπτυξη.
  • Η ίδια η αρχιτεκτονική της νέας ΚΑΠ σε εθνικό επίπεδο (η χώρα μας «έστησε» δυστυχώς ένα από τα πλέον περίπλοκα συστήματα εφαρμογής της νέας ΚΑΠ) δημιουργεί γραφειοκρατία και καθυστερήσεις.  Παρόλα αυτά, καταβλήθηκε έγκαιρα η 1η δόση της εκκαθάρισης Βασικής Ενίσχυσης μέσα στις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου, τη στιγμή που οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν ακόμα πληρώσει τις ενισχύσεις. Το κυριότερο είναι όμως ότι τηρούνται όλες οι νόμιμες διαδικασίες, με βάση τον κοινοτικό κανονισμό, ώστε να αποφευχθούν νέα πρόστιμα και καταλογισμοί που έχουν εξελιχθεί σε «κατάρα» για τον αγροτικό τομέα. Η μείωση του προϋπολογισμού της ΚΑΠ κατά 15% ωχριά σε σχέση με τις απώλειες που δημιούργησε κατά τις παλαιότερες χρήσεις η επιβολή προστίμων και καταλογισμών από την Ε.Ε., απώλειες που εντέλει τις επιβαρύνεται ο Έλληνας αγρότης και ο Έλληνας φορολογούμενος.


ΠΗΓΕΣ: agronews.gr | agro24.gr

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το ialmopia.gr επιτρέπει στον χρήστη να αναρτά τα σχόλια και τις απόψεις του σε επίκαιρα θέματα/συζητήσεις. Τα σχόλια και οι απόψεις αυτές εκφράζουν αποκλειστικά τις προσωπικές θέσεις του εκάστοτε χρήστη και δεν υιοθετούνται από το ialmopia.gr. Σε κάθε περίπτωση, ο χρήστης οφείλει να εκφράζεται με τρόπο ώστε να μην παραβιάζει τους ελληνικούς νόμους. Σε αντίθετη περίπτωση, το ialmopia.gr διατηρεί το δικαίωμα να αποκλείει το χρήστη από την εν λόγω υπηρεσία.

Με εκτίμηση, Η συντακτική ομάδα του ialmopia.gr

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *