Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2020

Τροπολογία για να μπουν οι μπουλντόζες στο Ελληνικό με κάθε κόστος


Με διάταξη στο πολυνομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια η κυβέρνηση δίνει «γην και ύδωρ» στο επενδυτικό σχήμα για να ξεκινήσουν τα έργα πριν από τη μεταβίβαση του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων ● Το Δημόσιο αναλαμβάνει μέρος του κόστους κατεδάφισης των κτιρίων.

«Γην και ύδωρ» δίνει η κυβέρνηση για να μπουν το ταχύτερο δυνατό μπουλντόζες στο Ελληνικό, πριν από τη μεταβίβαση του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων στη Lamda Development, διαδικασία που φαίνεται ότι θα καθυστερήσει για μεγάλο και απροσδιόριστο χρονικό διάστημα λόγω εμπλοκών στον διαγωνισμό για την άδεια λειτουργίας καζίνου, καθώς και λόγω προσφυγών που έχουν υποβληθεί από κοινωνικούς φορείς και δεν έχουν εκδικαστεί.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προεκλογικά κατηγορούσε τον ΣΥΡΙΖΑ για καθυστερήσεις στην «εμβληματική», όπως τη χαρακτήριζε, επένδυση, ενώ από τον Ιούλιο αρμόδια κυβερνητικά στελέχη σε κάθε ευκαιρία διαβεβαίωναν ότι τα έργα θα ξεκινούσαν «πριν από το τέλος του 2019». Ομως, μεγάλες δυσκολίες υπάρχουν και στην κατανομή των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας επί του ακινήτου, από τα οποία το 30% θα περιέλθει με πλήρη κυριότητα στη Lamda, ενώ στο υπόλοιπο 70% θα έχει «δικαίωμα επιφάνειας» και θα επιστρέψει στο Δημόσιο μετά από 99 χρόνια.

Η διευθέτηση όλων των εκκρεμοτήτων περιλαμβάνεται στις ρητές δεσμεύσεις για την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης του ακινήτου και την καταβολή της προκαταβολής των 300 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό σχήμα, όπως προβλέπει η συμφωνία του Νοεμβρίου του 2014, που είχε υπογραφεί από την τότε διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με την έγκριση της κυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου.


Για να ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο, τα αρμόδια κυβερνητικά όργανα προώθησαν την εν λόγω διάταξη, που εντάχθηκε στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα υδατοδρόμια και τις άδειες οδήγησης, το οποίο κατατέθηκε την Παρασκευή στη Βουλή και σήμερα ξεκινά η επεξεργασία του στην αρμόδια επιτροπή.
Η επιβάρυνση


Το κόστος της νομοθετικής παρέμβασης αποσιωπάται πλήρως από την Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου που συνοδεύει το νομοθέτημα. Είναι όμως φανερό ότι θα υπάρχει επιβάρυνση του Δημοσίου για μεγάλο μέρος των έργων, τα οποία στο σύνολό τους υπολογίζονται σε 70 εκατ. ευρώ.

Αν η Lamda είχε στόχο να ξεκινήσει την επένδυση πριν από την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ακινήτου, θα ήταν ευκολότερο να παραιτηθεί από τις επίμαχες αναβλητικές αιρέσεις της συμφωνίας του 2014 ή να κάνει μια δωρεά προς την «Ελληνικόν Α.Ε.» ίση με τον προϋπολογισμό των έργων κατεδάφισης, που περιλαμβάνονται άλλωστε στα επενδυτικά της σχέδια.

Με το άρθρο 67 του επίμαχου πολυνομοσχεδίου, λοιπόν, μεταξύ άλλων:

1. Χαρακτηρίζονται «νομίμως υφιστάμενα» τα 961 κτίρια και άλλες βοηθητικές κατασκευές που βρίσκονται στην έκταση του παλιού αεροδρομίου και στην παράκτια ζώνη του Αγίου Κοσμά. Στη συντριπτική πλειονότητά τους είχαν κατασκευαστεί στο παρελθόν από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα με ειδικές άδειες ή και χωρίς άδεια. Για την τακτοποίησή τους χρειάζεται να εκδοθεί διαπιστωτική πράξη, χωριστά για κάθε κτίσμα, η οποία θα υπογράφεται από τον υπουργό Ανάπτυξης και μετά από εισήγηση της «Ελληνικόν Α.Ε.», της θυγατρικής του ΤΑΙΠΕΔ που διαχειρίζεται το ακίνητο. Η νομιμοποίησή τους είναι απαραίτητη, ακόμη και για ακίνητα που θα κατεδαφιστούν, για τη μεταβίβαση της έκτασης στο επενδυτικό σχήμα.

2. Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες τα υφιστάμενα κτίρια, από τα οποία περίπου 40, που καταγράφονται στο Παράρτημα Β και δεν είναι εύκολα αναγνώσιμα από τον επισυναπτόμενο πίνακα, προβλέπεται να κατεδαφιστούν με δαπάνες του επενδυτή, χωρίς να υπάρχει δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα. Η «Ελληνικόν Α.Ε.» επωμίζεται την ευθύνη και το κόστος κατεδάφισης για όσα από τα υπόλοιπα περίπου 900 κτίρια θα χαρακτηριστούν κατεδαφιστέα με βάση το επενδυτικό σχέδιο! Οφείλει μάλιστα να ολοκληρώσει τη διαδικασία μέσα σε μια πενταετία, που μπορεί να παραταθεί για άλλα πέντε χρόνια.

Με αυτή την ασάφεια, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παρουσιάσει μπουλντόζες στο Ελληνικό, αλλά οι πολίτες πολύ δύσκολα θα καταλάβουν αν θα πληρωθούν από τη Lamda ή την «Ελληνικόν Α.Ε.», δηλαδή τους φορολογούμενους. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, στην ευθύνη της τελευταίας έχουν περιληφθεί 46 κτίρια όλων των κατηγοριών, που βρίσκονται πάνω στον άξονα της υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος, η οποία στο συγκεκριμένο τμήμα της θα μετατοπιστεί βορειότερα και στη θέση της θα κατασκευαστούν πολυτελείς κατοικίες με θέα στο παραλιακό μέτωπο.

3. Προστατεύονται από κατεδαφίσεις τα λίγα κτίσματα που έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, όπως ο ανατολικός αεροσταθμός και τα υπόστεγα της παλιάς «Ολυμπιακής». Υπάρχει επίσης μια ασαφής διάταξη με την οποία φαίνεται ότι εντάσσεται σε καθεστώς προστασίας και το κτίριο στη διασταύρωση των οδών Ελ. Βενιζέλου και 27ης (πρώην ΛΕΚ).

4. Προβλέπεται -και σωστά- η παράταση της χρήσης ορισμένων κτιρίων από δημόσιους και κοινωνικούς φορείς ώς την εκτέλεση των εργασιών κατεδάφισης. Αφορά τις αθλητικές εγκαταστάσεις και τη μαρίνα στον Αγιο Κοσμά, υποδομές για ΑμΕΑ, τους χώρους της μονάδας υποβρύχιων αποστολών και το εκθεσιακό κέντρο του ολυμπιακού κέντρου ξιφασκίας. Υπάρχει ανάλογη δυνατότητα για τις υπηρεσίες της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής. Η σωστή αυτή πρόβλεψη, εκ των πραγμάτων, αποκαλύπτει ότι θα καθυστερήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα τα κυρίως έργα της πολυδιαφημισμένης επένδυσης στο Ελληνικό.

Με το άρθρο 68 του ίδιου νομοσχεδίου, η κυβέρνηση παρεμβαίνει και πάλι στο θέμα του χρόνου παραχώρησης των κοινόχρηστων χώρων του Ελληνικού ώς την εφαρμογή των πολεοδομικών σχεδίων. Με βάση τον νόμο 4549/2018 περιέρχονται στον Φορέα Διαχείρισης των κοινόχρηστων χώρων του μητροπολιτικού πάρκου, του οποίου το μεγαλύτερο μέρος ανήκει στους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης.

Η παρακράτησή τους από το επενδυτικό σχήμα είχε επιχειρηθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία όμως υπέστη ριζικό λίφτινγκ πριν κυρωθεί με νόμο. Είχαν προηγηθεί ομόφωνο ψήφισμα της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου και η κατάθεση προσφυγής από την πλευρά του Συλλόγου Αρχαιολόγων, που είχαν αποκαλύψει ότι τέτοιες χαριστικές διατάξεις έρχονται σε αντίθεση με το Σύνταγμα και δεν προβλέπονται ούτε σε περιπτώσεις ιδιωτικής πολεοδόμησης!

Απομένει να διασαφηνιστεί γιατί μέσα σε δύο μήνες η κυβέρνηση επανέρχεται στο θέμα και διορθώνει σε δύο σημεία τον νόμο 4638/2019 που η ίδια ψήφισε στα μέσα Νοεμβρίου. Με την πρώτη παρέμβαση προβλέπεται ότι μετά την παραχώρηση των χώρων σε κοινή χρήση δεν απαιτείται «ρητή παραίτηση των κυρίων των ακινήτων από την κυριότητα, νομή και κατοχή τους», ενώ με την άλλη διαγράφεται η αναφορά στις «εμπράγματες μεταβολές» των κοινόχρηστων χώρων.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το ialmopia.gr επιτρέπει στον χρήστη να αναρτά τα σχόλια και τις απόψεις του σε επίκαιρα θέματα/συζητήσεις. Τα σχόλια και οι απόψεις αυτές εκφράζουν αποκλειστικά τις προσωπικές θέσεις του εκάστοτε χρήστη και δεν υιοθετούνται από το ialmopia.gr. Σε κάθε περίπτωση, ο χρήστης οφείλει να εκφράζεται με τρόπο ώστε να μην παραβιάζει τους ελληνικούς νόμους. Σε αντίθετη περίπτωση, το ialmopia.gr διατηρεί το δικαίωμα να αποκλείει το χρήστη από την εν λόγω υπηρεσία.

Με εκτίμηση, Η συντακτική ομάδα του ialmopia.gr

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *